Hvor vanskelig det er å få til ei TYKK lue

Sønnen på 17 var på handletur og fant ei lue han ville ha. Mor derimot var ikke villig å betale over 350 kr for ei slik lue som denne. (Bildet tatt av sønnen i butikken).

Så jeg lovet å lage en tillsvarende lue. Problem nr 1 var å finne tykt nok garn. Valget falt til slutt på 3-dobbel eskimo. Så var det å finne rett fargene. Gikk greit med alle utenom blåfarge. Endte til slutt opp med å farge en lyseblå med litt turkis i. Luen ble strikket på pinner 12 men jeg skulle nok egentlig hatt litt tykkere pinner, så jeg måtte legge til noen omganger. Da måtte jeg jo også forandre litt på mønsteret og 3.gangen jeg strikket luen ble mønster og farger godkjent. Så kom ikke her å si at å strikke på tykke pinner går fort når du strikker til en tenåring!

Forleden dag var jeg inne på Garnstudio sine sider og printet ut noen mønster, spesielt kikket jeg på oppskrifter med Fabel. Har noen nøster av garnet som kunne vært kjekt å brukt opp. Det første jeg fant var denne kjolen. Jeg hadde akkurat fargen i oppskriften så da blir det kjole til tantebarnet.

Jeg fant også mye som jeg kunne tenke å strikke til meg selv også. Deriblant denne jakken. Vel jeg har i allefall funnet fram litt wollmeise som kan passe til prosjektet.

Neida, jeg glemmer ikke at jeg har flere store prosjekter som jeg skulle ha strikket på. Er faktisk ferdig med mønsteret på ryggen til Veslas VM-genser.

~ av wia123 den januar 30, 2011.

5 kommentar to “Hvor vanskelig det er å få til ei TYKK lue”

  1. Nei, det skal ikkje vere enkelt! Men flott resultat blei det no til slutt.

  2. wow, så mye fint du lager og skal lage. ha en flott søndag

  3. Så flott lua ble, mye finere enn kjøpelua. Og det var da en voldsom pris på den lua. Jaggu godt du kan strikke selv.
    Ønsker deg en fin søndag.

  4. Lua ble kjempefin! Heldig sønn som har ei mor som er flink til å strikke:-)

  5. Jeg beundrer virkelig at du strikket luen tre ganger før den ble godkjent. Jeg hadde nok gitt meg etter den første gangen 😛 Er så befriende å finne garn til fine prosjekter fra lageret sitt. Gleder meg til å se de ferdige resultatene. VM genseren synes jeg er så fin jeg. Enkel og fin. Har strikket en til pappa og den er mye brukt allerede 😀 Ønsker deg en fin sønda 🙂

Legg igjen en kommentar

 
