Gamle maskiner frem fra glemselen

I helga fikk Frøkna prøve den ene symaskinen min mens jeg tørket støv av en gamel overlockmaskin. Da denne ble kjøpt inn en gang på 90-tallet hadde jeg allerede en Pfaff 5-tråds overlock. Siden denne bare har 4 tråder så fant jeg ut at den kanskje var lettest å prøve seg på. Bruksanvisninger ble funnet på nett og etter litt støvtørking og oljing var alt klart til treing. Utrolig vanskelig å få tredd den ene griperen men ellers gikk alt greit. Janome Mylock 134D klar til testing.

1018

 

Den første sømmen med standardinstillingene ble ikke helt bra, her til venstre. Den blå tråden er altfor slakk. Etter litt justeringer fikk jeg perfekt søm på 2 lag bommullsstoff. (De to andre sømmene på bildet viser over og underside av sømmen). Maskinen er tredd med 4 ulike farger for lettere å skille de ulike trådene i sømmen. Så da har jeg en overlockmaskin klar til bruk.

1016

 

Teppet begynner å ta form, rad 3 er klar til og sys på og rad 4 ligger til tørk.

1017

 

Den hvite jakken har fått knappestolper og ermene er så vidt påbegynt.

1019

 

~ av wia123 den oktober 19, 2015.

Legg igjen en kommentar

 
